Strikk med Berta!

Folk, og helst kvinnfolk, har strikka sidan strikking var utbreidd på landsbygdene. Røynde spøtarar ”hadde det i nevane” etter gamalt. Masketal for leister, trøyer og underklede var fast, alt etter alder og storleik.

Strikkeoppskrifter kom på trykk etter kvart, først i ”dameblad” og bøker. Då laut ein handla heile produktet. Det var ein liten revolusjon då garnprodusentane tok til å laga billige oppskrifter for berre eitt eller to plagg. Sandnes starta Strikkeessklubb alt i 1935. Opp gjennom tidene speglar mønster og tråd mote og utvikling av garntype.

Berta og oppskriftene

Berta Vevle lærte seg tidleg å strikka, og lika det godt. Ho meldte seg inn i Strikkeessklubben, og fekk sendt til seg medlemsblad. Her kunne ho og søstrene bestilla mønster. Somme har ho samla på. Saman med to av søstrene gjekk ho gjennom mønstersamlinga, og det lokka fram minne om fargeval, kven som strikka og kva tid. Mønstra ber preg av bruk, og er også nytta til notatar.

Eskimomønster

Eskimogenser Harda garn-1

Den første genseren Berta strikka, var denne med eskimomønster. Ho gjekk på framhaldsskulen då, kring 1956-57. Genseren var lysegrøn i botn, og elles brukte ho noko garn dei hadde liggjande heime. Slike mønster har vore svært populære i fleire periodar. Denne fekk ho gjennom strikkeklubben.

Setesdalskufta

Setesdalskofte nr 373 s-1

”Setesdalskufta strikka me alle”, seier søstrene. Berta strikka han då ho var i teneste på Voss. Det var sonen på garden som skulle ha han. På oppskrifta skreiv ho ned kva fargar ho brukte (svart/kvitt), kven ho strikka han til og at ho starta på arbeidet 22.10.1960.

Solfonn

Solfonn1  Solfonn4

Solfonn strikka Berta to av, ein til mannen i grått og ein til seg sjølv i gult. Ho var ferdig med den siste nett då dei landa på månen, 20. juli 1969.

Master

Master K-284 s-1

Master strikka Berta til mannen sin i brunt. Den var sein å strikka, hugsar ho, og genseren vart ikkje så jamnt brukt.

Pellestova

Pellestova s-1

Pellestova jentegenser strikka Berta på 1980-talet til ein av ungane, ho bruka blåfargar.

Vikinggenser

Fasam modell s-1    Denne vart strikka midt på 1955-talet av eldste søstra. Hovudfargane var mørk grøn med senepsgule stripar og svarte skip.

Siv

Modell Siv 672 s-1   Denne strikka yngste systra Kari i 1970. Då var ho ferdig med gymnaset. Ho valde grønt som hovudfarge, med senepsgul og kvitt attåt.

Grønlandsgenser

Grønlandsgenser s-1

Eldste søstra kjøpte mønsteret ”Grønlands genser”. Denne har også rundt mønster, og var særleg sid og god. Berta hadde hug til å strikka han, men såg seg ikkje råd til å kjøpa så mykje garn den tida.

Gåsegang

Gåsegang s-1

Gåsegang strikka Berta kring 1970 til borna. Flettestrikk var populært på den tida, det vart noko ekstra med desse plagga sjølv om dei var einsfarga. Til dottera strikka ho genser i mørk turkis, med raud, smal rand nedst på armar og brot nede. Sonen fekk genser i senepsgult.

Suldalskofta

Suldalskofte nr 702 s-1

Denne strikka Berta si søster, Kari, i 1962-1963. Ho valde å ha kvitt i botn, og med grøne border. Kofta vart brukt av neste generasjon også, ein nevø såg seg nytte av han kring 1980.

Vest

Pullover S-1133Pullover S- 1132  Pullover s-1134

Berta strikka seg denne vesten på 1970-talet. Ho valde to rosafargar saman med den grå som var tilrådd til dameutgåva.

Per Spook-genseren

Per Spook genser s-1

Mønster til Per Spook fall i god smak hjå jentene frå Hauge. Berta laga ein til dottera då ho gjekk på gymnaset i 1985. Den var vanskeleg å strikka, fortel ho – særleg stykket under armane. Dei to andre har også strikke denne, til seg sjølv eller borna. Fargekombinasjonane var mange: rosa og grått, mørk turkis og svart, grønt og kvitt og lyseblått og kvitt.

Hockey

Hokckey nr 691 s-1

Denne var det nokon andre som strikka, men kven det var, hugsar dei ikkje. Derimot minnes dei at det var broren som fekk denne genseren – i 1958 eller litt før.

Luer Dale 126

Tiur nr 126 s-1

Desse var svært moderne ei tid, særleg i kvitt.

Legg att eit svar

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s